FANDOM

Ankeborg-web

En klassisk bild från en tidigare version av hemsidan, som visar de fyra klubbhusen.

Välkommen! Viktig information om KalleAnka.se-arkivet/Wikin

KalleAnka.se är en hemsida för barn, unga och andra intresserade av Kalle Anka och hans vänner. På hemsidan har det under åren bland annat funnits ett diskussionsforum, fakta om Kalle Anka-universumet och mängder med minispel. Man kunde registrera ett konto för att få tillgång till ytterligare funktioner såsom meddelandeväggar, en personlig blogg och tidningssamlingar. Forumet stängde under slutet av 2017. Sedan dess är hemsidan främst fokuserad kring tidningen Kalle Anka & c:o med information till prenumeranter och fakta om exempelvis karaktärer och platser.

Hemsidan har skandinaviska motsvarigheter i Norge och Danmark, med webbadresserna Donald.no respektive Andeby.dk. Tidigare var hemsidorna identiska utöver språket, men sedan några år har samarbetet avbrutits och hemsidorna varsin design.

Kortfattad historia

Den första hemsidan tillägnad Kalle Anka & c:o hade webbadressen ankeborg.egmont.se och startade under 90-talet. Under 2000-talet ersattes den av en ny hemsida, som hade dagens webbadress.

Ett antal gånger genomgick hemsidan stora uppdateringar, där nya funktioner tillkom samtidigt som andra försvann. Ofta ledde stora förändringar av hemsidan till att flertalet aktiva personer avslutade sitt medlemskap i protest. Forumet stängde under slutet av 2017. Numera har hemsidan ett annat fokus och målgrupp. Det mesta handlar om tidningen Kalle Anka & c:o eller fakta om exempelvis karaktärer och platser. Under hemsidans historia har sådan information, precis som idag, ofta gått under rubriken "Duckipedia".

Klaner

Medlemmar på hemsidan kunde välja att gå med i en av fyra olika grupper, som kallades för klaner. De fyra klanerna kallades "Gröngölingarna", "Genierna", "Miljardärerna" samt "Skurkarna". Varje klan hade ett eget forum och ett utbud av profilbilder. Klanerna hade också en egen vapensköld, ett klubbhus och en valuta. Dessutom var varje klan förknippad med en av färgerna grön, blå, gul respektive röd. Klanerna försvann i en uppdatering under 2010-talet.

Fakta och information om klanerna
Hakkespettene logo
Gröngölingarna
Smartingene logo
Genierna
Milliardærene logo
Miljardärerna
Skurkene logo
Skurkarna
Hakkespettene header
Klubbhus: Trädkoja
Smartingene header
Klubbhus: Oppfinnar-Jockes hus tillika verkstad
Milliardærene header
Klubbhus: Pengabingen
Skurkene header
Klubbhus: Fängelse
Hakkespettene valuta
Valuta: Medaljer
Smartingene valuta
Valuta: Glödlampor
Milliardærene valuta
Valuta: Plånböcker
Skurkene valuta
Valuta: Hackor
Gröngölingarna är naturbarn. De hjälper alltid gamla damer över gatan, även om de inte vill. De är modiga, ärliga, och rasande stiliga i tvättbjörnsmössor. Gröngölingarna satsar på att fylla på sin samling med medaljer. Hos genierna är det hjärnan som är den största muskeln - även om de tycker att liknelsen är vanhelgande. Hjärnan är alldeles för komplex för att vara en simpel muskel! Miljardärklubben är för dig som drömmer om att plaska runt i ett hav av pengar. Allt som är gratis är toppen, och du känner dig naken utan din plånbok. Räkningar ger dig feber, men en tia i handen kurerar det mesta. Skurkklubben är för dig som gillar förklädningar och nattliga utflykter. Stängda dörrar är en utnamning som ska antas. Vita lögner och snatterier ur kakburken är vardagsmat för dig. Skurkklubben gömmer sin kofot under sängen.

Admistratörer och moderatorer

Redaktionen-120x120

Forumet har haft ett antal moderatorer och administratörer genom åren. De sista åren blev det vanligare att ett utvalt antal av forumets egna medlemmar fick moderatorstatus. En användare med namn "Redaktionen" hade administratörsrättigheter och sköttes av webbredaktörerna och Egmont själva. Inne på moderatorerna och administratörernas profiler fanns en stjärna respektive en kungakrona för att visa vilka rättigheter de hade på sidan.

Forumkategorier

Följande forumkategorier fanns på sidan åtminstone från uppdateringen 2011 till forumet stängde. De två nedersta forumkategorierna, alltså "Hjälpcentralen" och "Tidningar", fanns ursprungligen inte. De tillkom på inrådan av medlemmarna själva med den norska och danska sidan som förebild.

Statistiken i fet stil är hämtad från den sista cachade kopian av sidan påWayback Machine innan uppdateringen 2014. Statistiken i kursiv stil är hämtad från den sista cachade kopian av sidan på Wayback Machine innan forumet stängde. Notera att antal ämnen respektive inlägg antagligen översteg följande statistik och att statistiken därav endast är ungefärlig. Beskrivningarna är hämtade från forumet.

Namn Beskrivning Antal ämnen Antal svar
Viktig info från Kalle-redaktionen "Viktig info från Kalle-redaktionen"
28
7
1 691
116
Spel och skoj "Diskutera spelen på www.kalleanka.se och andra favoritspel du har."
1 822
34
14 807
379
Duckipedia "Diskutera allt och alla i Ankeborg! Föreslå ändringar och dela med dig av spännande och okänd fakta."
546
49
6 084
824
Avslappningsrummet "För allt som inte passar in någon annanstans. Har du haft en jobbig dag? Kär i någon? Berätta för alla här."
7 871
377
143 056
11 955
Forumlekar "Samlingsplats för alla forumlekar."
545
160
187 371
26 144
Veckans tidning "Diskutera innehållet i det senaste numret av Kalle Anka & C:o"
354
21
3 145
104
Hjälpcentralen "Har du frågor om hur man gör olika saker på KalleAnka.se? Här kan du få svar från sajtens egna medlemmar!"
38
7
862
76
Tidningar "KalleAnka.se-medlemmars egna tidningar, recensioner och nyhetsbrev. Här kan du hänga med i vad som händer!"
140
110
918
461

Information om KalleAnka.se-arkivet/Wiki

En stor del av innehållet på KalleAnka.se-arkivet/Wiki har blivit borttaget. Wikin har varit inaktiv under väldigt lång tid och informationen på sidorna har ofta varit oväsentlig och utdaterad, med stav- och faktafel eller helt enkelt saknat syfte. Intresset är helt enkelt för lågt för att motivera att arkivet/Wikin ska uppdateras och användas. Vänligen respektera att Wikin inte är öppen för bidrag.

Externa länkar

  • Letar du efter information om Kalle Anka och hans universum? Kalle Anka Sverige Wiki
  • Idag (2018) drivs ett nytt diskussionsforum helt oberoende och ideellt för intresserade från Sverige, Norge och Danmark. DonaldForum